Wintertijd

DSC02150

Het verzetten van de klok gaat altijd gepaard met heel veel klachten: iemand kan niet slapen, een ander kan niet wakker worden,  mensen koemen ergens te laat of te vroeg. Maar je kunt dat gedoe met de wintertijd leuk gaan vinden. Echt waar.

Ten eerste, de klok een uur terugzetten is beter voor je lichaam dan vooruit zetten, zoals we dat in de zomer doen. Onze biologische klok heeft iets meer dan 24 uur, waardoor het verlengen van de dag iets makkelijker voor ons is dan het verkorten ervan.
In de eerste week van de wintertijd, en als je wilt nog lang daarna, heb je een uitstekende smoes om al rond negen uur onder je dekbed te kruipen. Het is namelijk al tien uur, oude tijd! Je hebt meer tijd om ‚s avonds in bed te lezen, iets wat ik  een van de grootste voordelen van de wintertijd vind.
Ten tweede, de kaarsen die al ergens in de middag aangestoken kunnen worden. Dit is de mooiste verlichting dat je in jouw huis kunt hebben.
Ik moet ook toegeven dat na de lange zomerdagen geniet ik van de lange herfst- en winteravonden.  Ik krijg veel eerder op de dag het gevoel dat ik niets meer hoef en ik kan languit op de bank zitten en ontspannen, een boek lezen of een film kijken.
En de stad is zo veel mooier met die alle lichtjes. Ik weet dat het nog een beetje vroeg voor de kerstverlichting is, maar het is zo mooi. En de mensen in de stad lijken minder haast te hebben als het donker is.
Ik heb ook de indruk dat het begin van de winter tijd voor mij een meer productieve periode betekent. Op een of andere manier kan ik me makkelijker concentreren op mijn studie en ook op wat andere dingen. Ik weet niet of dit de invloed van het vroeg donker zijn, en dus een rustiger hoofd, is of misschien is het het gebrek aan verlangen om het huis te verlaten.

Skomentuj

