W holenderskiej bibliotece

IMG_2340

Jest głośno. Nikt nie szepcze, telefony dzwonią, słychać śmiechy, rozmowy i pobrzękiwanie porcelany. Tak przynajmniej jest w mojej, haarlemskiej bibliotece. Doskonale pamiętam moją pierwszą tam wizytę. 

Moje zaskoczenie było spore. Rozglądałam się niepewnie, oczekując groźnie spoglądającej pani bibliotekarki, wyłaniającej się bezszelestnie zza jednego z regałów, z groźną miną i palcem na ustach uciszającej hałasujących. Przyzwyczajona do szeptania i bezgłośnego chodzenia, a w zasadzie suwania na specjalnych szmatkach, po bibliotece, nie do końca rozumiałam co się wokół mnie dzieje.

Okazuje się, że biblioteka może być miejscem spotkań, dla dorosłych i młodzieży. W specjalnej części dla dzieci, rodzice czytają na głos swoim pociechom, a maluchy biegają i ściągają książeczki z półek. „Raj na ziemi”, pomyślałam szybko. Biblioteka, która nie jest miejsce świętym, ale miejscem, gdzie ludzie chętnie przychodzą porozmawiać ze znajomymi lub nieznajomymi, poczytać czasopisma, posłuchać muzyki i wypożyczyć książki oczywiście.

Haarlemska biblioteka ma też miejsca do pracy i nauki, gdzie obowiązuje cisza. W tygodniach przedegzaminacyjnych jeszcze przed otwarciem dziedziniec biblioteczny wypełnia się uczniami i studentami, którzy za chwilę zapełnią stryszek. Lubię wtedy spędzić trochę czasu w kawiarni na dole. Obserwuję jak studenci, z lekkim amokiem w oczach, uzupełniają braki kofeiny i oddycham z ulgą, że to już za mną.

Lubię moją bibliotekę i wiem, że chociaż nałożyłam sobie zakaz wypożyczania książek dopóki nie pomniejszę domowego stosu, będę tam regularnie zaglądać. Pooddycham atmosferą, przejrzę kilka czasopism i dopiszę kilka tytułów do listy książek do wypożyczenia. Uwielbiam bibliotekę i cieszę się, że mam ją w zasięgu ręki.

9 thoughts on “W holenderskiej bibliotece

  1. Kocham biblioteki, ale nie znam zupełnie tej wersji „głośnej”. Jest to dla mnie zaskoczenie. Ale, dlaczego nie? Jeśli jest osobne miejsce gdzie można się skupić w ciszy, to nie miałabym nic przeciwko :)

    Lubię

Skomentuj

